مطالعه برای امتحان 6 مرحله دارد که انجام تمامی مراحل قطعا کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

مطالعه‌ی کتاب درسی: منبع بسیار مهمی که بیشتر دانش آموزان از آن غافل می‌شوند، کتاب درسی است. پس از مطالعه ی هر درس از کتاب درسی آن را به روش مرور سریع مطالعه کنید. فقط کافی است با مطالب آن آشنا شوید....

مطالعه کامل جزوه و تمرینات مربوط: جزوه درسی شما که در کلاس درس تدریس شده است، یکی از مهم ترین منابع مطالعاتی شما است. ابتدا هر درس یا هر فصل را از روی جزوه بدقت مطالعه کنید سپس تمرینات مربوط را به طور کامل حل کنید.

حل سوالاتی مه در طول سال، اشتباه حل کرده اید: مشاوران مطالعه و یادگیری معتقدند اگر 100 تمرین را 10 بار حل کنیم، مفیدتر از آن است که 1000 را یک بار حل کنیم. در طول سال تحصیلی، سوالاتی را که نتوانسته اید حل کنید و یا به آنها پاسخ اشتباه داده اید، با علامتی معین کنید تا هنگام امتحانات آنها را دوباره حل کنید. یادتان باشد مجموعه سوالاتی برای شما مفید خواهد بود که آن را اشتباه پاسه داده اید و یا نتوانسته اید پاسخ دهید. چون در آنها نکاتی است که اگر بیاموزید، به آموخته هایتان اضافه شده است.

حل نمونه سوالات امتحانی: این کار قطعا مهم ترین کاری است که در انتهای مطالعه ی هر مبحثی باید انجام دهید. اگر امتحان شما توسط معلم خودتان طرح می شود، از سوالات امتحانی که در طول سال از شما گرفته شده و اگر استانی یا کشوری است از نمونه سوالات سال های قبل استفاده کنید.

تذکر مهم: یادتان باشد حل کامل سوالات و رسیدن به جواب نهایی، بسیار مهم و ارزشمند است. یعنی دقیقا تصور کنید در جلسه‌ی امتحان هستید و پاسخ آنها را کامل یادداشت کرده و به پاسخ نهایی هم برسید.

یک امتحان طرح کنید: این کار ممکن است ابتدا دشوار و وقت گیر به نظر برسد اما تأثیر بسیار زیادی دارد. فرض کنید معلم هستید و قرار است امتحانی را طرح کنید. باید از تمامی مباحث سوال طرح کنید و نیز طوری این ها را انجام دهید که نمرات دارای پراکندگی باشد. اکنون بر اساس 2 نکته‌ی بالا، سوالات امتحان را طرح کنید. (می توانید از سوالات کتاب و ...... استفاده کنید.)

توصیه می کنم سوالات این امتحان را نگه دارید و با امتحان اصلی مقایسه کنید قطعا تعجب خواهید کرد! یک بار امتحان کنید.

تا اینجا 5 مرحله‌ی مطالعه‌ی مبحث به مبحث ارائه شد، یعنی شما باید مراحل بالا را (بجز مرحله آخر) برای موضوعات (فصل اول) انجام دهید و سپس سراغ مبحث (فصل) بعدی بروید. مرحله‌ی بعد روش جمع بندی برای امتحان است.

جمع بندی کنید: در این روش شما با توجه به فرصتی که در اختیار دارید، چند آزمون از سال های قبل را انتخاب می کنید (که باید قبلا آن ها را حل نکرده باشید) سپس بهتر است در مرحله  مطالعه برای امتحان، چند امتحان را دست نخورده باقی بگذارید تا در این مرحله استفاده کنید. البته این امتحانات باید دارای پاسخ باشد.