دوستان عزیز، سلام. با توجه به اینکه در ایام نوروز قرار داریم و این روزها فرثت مناسبی برای درس خواندن است، توصیه هایی را درباره ی تغذیه و امتحان نوشتم که امیدوارم برایتان سودمند باشد. :)
بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه‌ی صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد. به کارگیری نکات و توصیه های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد.....
در زمان مطالعه غذا نخورید ئ برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید. در عین حال از مصرف زیاد شیزینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی ها ممکن است در نگاه اول انرژی زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.
بررسی های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است.
در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر که شامل موارد زیر است استفاده شود.
- نان روغنی: یکی از نان های خوشمزه و انرژی زا است. خوردن مقدار کمی از آن حداقل تا 40 دقیقه، انرژی مورد نیاز بدن را کاملا تأمین می‌کند. بنابراین چند تکه نان روغنی به همراه پنیر و گردو، صبحانه ای مقوی و مفید است.
- یک لیوان شیر (بهتر است گرم باشد) به همراه دو قاشق عسل یا چند شاخه موز
- سیب و جوانه ی گندم به تنهایی صبحانه ی کاملی است.
- یک کاسه عدسی به همراه کمی کره در آن، صبحانه مفیدی است.
-سرشیر یا خامه یا عسل به همراه کمی چای.
نان و پنیر به همراه خیار یا گوجه فرنگی و یک استکان چای شیرین، صبحانه ای مفید و انرژی زاست.
- تخم مرغ، منبع کاملی از پروتئین و سایر مواد موردنیاز بدن است و به هر شکل که مصرف شود (آب پز، نیمرو، پخته) مفید استو تا مدتی طولانی شما را سیر نگه می‌دارد.
- از خوردن غذاهای پرحجم به عنوان صبحانه، مثل آبگوشت، قورمه سبزی یا قیمه‌ی باقی مانده از شب قبل و ... بپرهیزید. این غذاها، حجم معده را افزایش داده و احساس سنگینی و خواب آلودگی ایجاد می‌کنند و در روزهای امتحان اصلا توصیه نمی‌شوند.
به طور کلی صبحانه ای مفید و مغذی است که در عین کم حجم بودن، غنی بوده و حداقل 2 تا 3 ساعت شما را سیر نگه دارد و مهم تر این که انرژی مورد نیازتان را تأمین کند. خوردن صبحانه را فرامشو نکنید! معده‌ی خالی اجازه‌ی تکر در جلسه‌ی امتحان را از شما می‌گیرد.
هم چنین کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه‌ی مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
کلام آخر: از خوردن زیاد شیرینی ها، چیپس، پفک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی های گازدار در شب امتحان خودداری کنید زیرا این ها نمی‌گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.