بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان عزیز! با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شوند، شما به عنوان یک کاربر رایانه و اینترنت نمی‌دانید که کدام شبکه اجتماعی را برای عضویت برگزینید. شبکه ی اجتماعی مکانی است که فرد برای شناساندن خود به افرادی که فراتر از فامیل و همسایه و هم حملی ها هستند، عضو آن می‌شود. برای سنجیدن اینکه کدام شبکه اجتماعی کامل است، باید......... (به نظر من) آن را با جامعه اجتماعی روزمره تطبق داد منتها نه بعد های غیرمنطقی! این تطابق دادن مبتنی بر یک سری قوانین و مقررات حکومتی و دینی و منطقی هستند! برای مثال شبکه ی اجتماعی که اجازه ی انتشار مطالب مختلف را به صورت کاملا آزاد در اختیار کاربران قرار دهد، مناسب نیست! (امیدوارم منظورم رو گرفته باشین!) از طرفی پای داخلی ها مطرح است! برای مثال شبکه های اجتماعی فیس نما ، فیزبوک، دُرنیان ، کلوب و ..... شما به عنوان یک کاربر اینترنت، هنگامی که می‌خواهید وارد و عضو یک شبکه ی اجتماعی بشوید، باید موارد های ذکر شده در بالا را به اضافه‌ی عقاید و روحیات شخصی خودتان معیار سنجش آن شبکه‌ی اجتماعی قرار دهید! برای مثال وقتی نوجوانی عضو شبکه ی اجتماعی بی مرزی مانند فیسبوک می‌شود، باید اراده‌ی بسیار قوی داشته باشد (که الان بزرگسالان هم ندارند!) که به سمت مسائل نامناسب سوق پیدا نکنند. این مسائل نامناسب چه در زمینه ی اخلاقی و یا سیاسی و اعتقادی باشد، مخرب است؛ اما هریک از جانب خودش......!

زمینه اخلاقی: موجب ایجاد فاجعه‌ی بلوغ زودرس در نوجوانان می‌شود! این عارضه متأسفانه در کشور ما به دلیل مدیریت نادرست والدین، به وفور صورت می‌پذیرد! و بلوغ زودرس زمینه ی پیدایش بذهکاری های فرداست! مشکل تفکر ما این است که تنها به نیم سانتی متر جلوتر خود و نه بیشتر می اندیشیم..... آی پدری که وقتی تو اخبار می شنوی جوان 20 ساله ای به علت بــــــــــــــــوق دستگیر شد؛ تو دلت میگی خاک بر سر پدر و مادرت که تربیتت نکردن و از اون طرف ماجرا فرزند خودت تو اتاقش نشسته و دارد عکس ناموس مردم را لایک می‌کند! فردا روزی تو هم باید هدف پیکان زخم زبان های مردم شوی!

زمینه سیاسی و اعتقادی: با توجه به اینکه برداشت افراد مختلف از یک موضوع ، تصویر ، مقاله ، فیلم و .... متفاوت است؛ در صورتی که یک مسئله ی سیاسی و یا اعتقادی در این شبکه ها مطرح شود! (معمولا با اهداف تأیین شده) نوجوان ما دچار یک تردید و تلنگر می‌شود (از طرفی شک کردن در دانسته های قبلی جزء روحیات یک نوجوان است!) و نظم فکری اش به هم می ریزد ..... پس دامن نزدن به اینگونه مسائل و موضوعات بهتر است.

عزیزانم عضو شدن در شبکه های اجتماعی (حتی غیر داخلی) عیب نیست! اما باید فرهنگ استفاده از آن را داشته باشیم ..... بدانیم داریم چه می‌کنیم ..... چه می‌نویسیم و چه می‌خوانیم ........ فرض کنید شما یک خودرو (ترجیحا پراید! J ) خریداری کرده اید؛ اما گواهینامه ندارید. (و پول کافی هم برای خرید گواهینامه ندارید! J ) آنگاه هنگام راندن آن دچار مشکل شده و حادثه می‌آفرینید!

با این حال چون می‌دانم شما هم می‌خواهید عضو یک شبکه اجتماعی باشید..... (این یک نیاز طبیعی است.... من خود نیز در شبکه اجتماعی حضور دارم!) ولی نمی دانید که کدام شبکه در چهارچوب قوانین قرار دارد، در ذیل تعدادی از شبکه های اجتماعی داخلی را برایتان آورده ام! ....... امیدوارم دوست داشته باشید و با فرهنگ از آنان استفاده نمایید.

 * نظر یادتان نرود *

کــــــــــــــــلوب

دُرنـــــــــــــــیان

فیس نما

صفحه ی پارسی سمپاد در کلوب:

http://www.cloob.com/udf/parsisampad

صفحه ی پارسی سمپاد در دُرنیان:

http://www.dornian.com/parsisampad