دلایل دوری مردم از مطالعه
ü عدم هماهنگی در بخش های تولیدی
ü علاقه ناشران به چاپ هایی با موضوعات ساده و به قولی "عامه پسند"
ü چاپ هزاران کتاب در چند موضوع محدود و عدم وجود تنوع موضوعی
ü کوتاهی رسانهی ملی و عدم تبلیغات برای فرهنگ سازی (بررسی تبلیغات ها)
ü کوتاهی مدارس در تبدیل مطالعه به یک ارزش اجتماعی
ü کوتاهی خانواده در ایجاد دیدی مثبت نسبت به مطالعه و عادت به استفاده از کتاب
ü تمرکز جغرافیایی کتابفروشی ها و کتابخانه ها در نقطهی خاصی از شهر (بررسی میزان قبولی های کنکور آمل)
ü ایجاد حس دانای کل بودن با ندانستن فرهنگ درست استفاده از شبکه های اجتماعی که افراد به سمت خواندن پیام های کوتاه و مختصر روی می آورند لذا به استفاده آماری های سریع و بی زحمت و گاها بی مدرک می پردازند
ü کمبود فضای کتابخانه ای کم. به ازای هر 100 ایرانی، یک متر فضای کتابخانه ای وجود دارد(منصور واعظی-دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور-1388)
موارد ناشی از عدم تمایل مردم به مطالعه
ü سود پایین فروش کتاب و از بین رفتن اشتغال های مرتبط
ü کاهش سرانه مطالعه و از بین رفتن وجهه ی فرهنگی کشور
ü عدم آگاهی مردم از موارد مختلف و زودباوری ملت که عواقب سنگینی به همراه دارد
ü پایین آمدن تیراژ کتاب ها که در نهایت موجب دلسرد شدن اهل قلم میشود
ü گردش فرهنگی افراد و تبدیل شدن تجمل و مصرف گرایی به ارزش های جامعه
ü تزلزل اجتماعی جامعه و نبود ظرفیت کافی برای تغییر های فناوری، اجتماعی، سیاسی و ... بزرگ
در رابطه مورد آخر باید عرض کنم که جامعه ای را در نظر بگیرید که مطالعه و در نهایت آگاهی کافی پیرامون فضای مجازی، اینترنت و گوشی های همراه هوشمند ندارند. با وارد شدن این فناوری به جامعهی یاد شده، استفاده های نادرست و گاهی غیر اخلاقی از آن صورت میگیرد. همچنان جبهه گیری های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را به همراه دارد. مانند "ماجرای ورود گوشی های دوربین دار به کشور".