دلایل دوری مردم از مطالعه

ü     عدم هماهنگی در بخش های تولیدی

ü     علاقه ناشران به چاپ هایی با موضوعات ساده و به قولی "عامه پسند"

ü     چاپ هزاران کتاب در چند موضوع محدود و عدم وجود تنوع موضوعی

ü     کوتاهی رسانه‌ی ملی و عدم تبلیغات برای فرهنگ سازی (بررسی تبلیغات ها)

ü     کوتاهی مدارس در تبدیل مطالعه به یک ارزش اجتماعی

ü     کوتاهی خانواده در ایجاد دیدی مثبت نسبت به مطالعه و عادت به استفاده از کتاب

ü     تمرکز جغرافیایی کتابفروشی ها و کتابخانه ها در نقطه‌ی خاصی از شهر (بررسی میزان قبولی های کنکور آمل)

ü     ایجاد حس دانای کل بودن با ندانستن فرهنگ درست استفاده از شبکه های اجتماعی که افراد به سمت خواندن پیام های کوتاه و مختصر روی می آورند لذا به استفاده آماری های سریع و بی زحمت و گاها بی مدرک می پردازند

ü     کمبود فضای کتابخانه ای کم. به ازای هر 100 ایرانی، یک متر فضای کتابخانه ای وجود دارد(منصور واعظی-دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور-1388)

موارد ناشی از عدم تمایل مردم به مطالعه

ü     سود پایین فروش کتاب و از بین رفتن اشتغال های مرتبط

ü     کاهش سرانه مطالعه و از بین رفتن وجهه ی فرهنگی کشور

ü     عدم آگاهی مردم از موارد مختلف و زودباوری ملت که عواقب سنگینی به همراه دارد

ü     پایین آمدن تیراژ کتاب ها که در نهایت موجب دلسرد شدن اهل قلم می‌شود

ü     گردش فرهنگی افراد و تبدیل شدن تجمل و مصرف گرایی به ارزش های جامعه

ü     تزلزل اجتماعی جامعه و نبود ظرفیت کافی برای تغییر های فناوری، اجتماعی، سیاسی و ... بزرگ

در رابطه مورد آخر باید عرض کنم که جامعه ای را در نظر بگیرید که مطالعه و در نهایت آگاهی کافی پیرامون فضای مجازی، اینترنت و گوشی های همراه هوشمند ندارند. با وارد شدن این فناوری به جامعه‌ی یاد شده، استفاده های نادرست و گاهی غیر اخلاقی از آن صورت می‌گیرد. همچنان جبهه گیری های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را به همراه دارد. مانند "ماجرای ورود گوشی های دوربین دار به کشور".